Postup svatebních příprav na matrice
Ať svojí svatbu budete mít kdekoliv, je potřeba vždy projít přes příslušný matriční úřad. Kde začít a co vše je potřeba vyřídit si přečtete v tomto článku.
Pro civilní i církevní obřad platí, že veškeré plánování by mělo začít na místně příslušné matrice.
První krok:
Výběr příslušné matriky
Nevíte, k jaké matrice místně příslušíte a kde tedy oficiálně zažádat o vyřízení sňatku a všech ostatních právních náležitostí s ním souvisejících? Podívejte se zde: seznam matrik po celé ČR
Druhý krok:
Oddací dny a hodiny
Na matrice se nezapomeňte zeptat či podívat (většina matrik má v dnešní době již pěkně zpracované internetové stránky, kde se dozvíte základní informace) kdy mají úřední dobu a hlavně oddací dny a hodiny. Každá matrika si je určuje sama a stejně tak i dny, kdy oddává mimo obřadní místnost - například v parku, zahradě, zámku a pod. Těchto dnů není mnoho, proto si je nezapomeňte zjistit dostatečně dopředu.
Nehodí-li se vám dny, které má matrika stanovené na oddávání, můžete zvolit méně oficiální cestu - domluvit se s představiteli některé z oficiálních církví, zda by nebyli ochotní přijít ve vámi zvolený den a na vámi vybrané místo. Ne vždy je obřad vyloženě církevní, záleží na konkrétní domluvě. Vše ale i přes to musí projít přes příslušnou matriku.
Třetí krok:
Návštěva matriky
Na matrice je potřeba vyřídit veškeré dokumenty a žádosti, aby váš sňatek byl platný. Co vše potřebujete vyplnit vám sdělí paní matrikářky osobně, nebo po telefonu. Soupis potřebných formulářů a dokumentů je ke shlédnutí zde. Zároveň můžete provést rezervaci termínu a hodiny na obřad.
Čtvrtý krok:
Svatební den
Ohledně dokumentů potřebujete ve svatební den již jen občanské průkazy (nevěsta, ženich i svědkové), popřípadě pasy.
Pátý krok:
Po svatbě
Po svatbě Váš čeká jen nahlášení změněny osobních údajů (nové příjmení,...) a vyzvednutí oddacího listu. Ten vystavuje opět příslušná matrika, většinou do 30 dnů od konání svatby.